Monday, July 8, 2013

MANFAAT PELUKAN

Assalamualaikum.....
Saya tertarik dengan artikel yang terkandung di dalam Suratkhabar sisipan dalam Berita Harian,Selasa 2 Julai 2013.Dan saya nak share untuk tatapan umum,mungkin ada yang tak terbaca atau ada yang tak beli suratkhabar.

Disediakan oleh:Hidayah Mohammad

10 SEBAB MANUSIA MEMERLUKAN SEKURANG-KURANGNYA LAPAN PELUKAN SEHARI

  1. Memupuk sentuhan dengan pelukan dapat membina kepercayaan dan sifat amanah serta membangkitkan rasa selamat.Ia membantu kita lebih bersifat terbuka serta jujur dalam berkomunikasi.
  2. Memeluk boleh meningkatkan tahap oksitosin serta merta yang mampu menyembuhkan rasa sunyi,keseorangan dan mampu mengurangkan rasa kemarahan.
  3. Bertahan lama dalam pelukan mampu melanjutkan sistem serotonin seseorang dengan mengukir suasana lebih bahagia dan meningkatkan rasa bahagia bersama seseorang.
  4. Memeluk dapat mengukuhkan sistem imunisasi.Tekanan lembut pada tulang dada dan penjanaan emosi boleh mendorong Solar Chakra Plexus lebih aktif.Ia dapat merangsang kelenjar timus yang mengatur dan mengimbangkan pengeluaran sel darah putih dalam badan yang menyihatkan tubuh malah ia boleh membatu bebas dari peyakit.
  5. Dakapan dapat meningkatkan harga dan keyakinan diri.Bermula sejak kelahiran,sentuhan ahli keluarga menunjukkan bahawa kita amat disayangi dan terasa istimewa.Sensasi pelukan yang dibangkitkan sejak kecil dapat ditanam dalam sistem saraf orang dewasa di samping dapat mengekalkan tahap sel dalam badan.Ia menghubungkan anak beranak terhadap kebolehan untuk mencintai diri.
  6. Dakapan dapat meringankan otot.Melepaskan tekanan pada badan di samping pelukan dapat menghilangkan kesakitan,melegakan sakit dengan meningkatkan peredaran darah bertambah ke dalam tisu lembut.
  7. Pelukan dalam menyeimbangkan sistem saraf.Gerak balas kulit galvanik seseorang yang menerima dan memberi pelukan menunjukkan perubahan dalam aliran kulit.Kesan kelembapan dan bekalan elektrik dalam kulit menggalakkan keseimbangan dalam sistem saraf yang dipanggil parasimpatetik.
  8. Memeluk mengajar kita bagaimana memberi dan menerima.Ada nilai sepadan dalam menerima dan lebih terbuka untuk bermesra sebagai memberi dan berkongsi.Memeluk mendidik kita bagaimana pelukan dapat mengalirkan rasa cinta.
  9. Memeluk adalah seperti meditasi dan ketawa.Pelukan mengajar menghargai waktu ketika itu selain menggalakkan kita untuk membangkitkan tenaga hidup.Pelukan dapat meluaskan cara kita berfikif yang menghubungkan kita dengan jantung,perasaan dan pernafasan kita.
  10. Memeluk membantu menukar tenaga dan ia adalah satu bentuk pelaburan dalam perhubungan .Ia menggalakkan empati dan pemakanan.Ia juga sinergi yang bermaksud keseluruhan lebih menguntungkan kedua-dua pihak.


No comments:

Post a Comment

Indahnya duniaku

Suka duka kehidupan,tempat yang jatuh lagi dikenang inikan pula memori terindah dan kenangan manis,semanis wajah anak-anak yang menyinari setiap detik kehidupanku....:)