Friday, June 8, 2012

Tip mengatasi saat kelahiran

Dan selamat petang.....
Sebagai seorang wanita dan juga isteri,kita mesti ada sedikit sebanyak ilmu tentang kelahiran.Dari saat disahkan mengandung sehingga waktu saat melahirkan.Ini amat penting bagi memastikan saat kelahiran berjalan dengan lancar.Perlu mengetahui persediaan awal,dari segi makanan,pakaian dan cara menjaga kandungan bagi mendapatkan bayi yang sihat.
Gambar dari google.

Hari ini SDR nak kongsi tip-tip untuk mengatasi kesakitan saat melahirkan bayi:


  • Tenaga banyak digunakan saat melahirkan .Oleh itu,digalakkan memakan buah kurma untuk menambah tenaga.
  •  Minum minyak zaitun secara rutin selama kehamilan juga boleh melancarkan proses  kelahiran.Proses yang cepat dan lancar mengurangkan rasa sakit yang menyerang.
  • Minum madu juga memperkuatkan keupayaan tubuh.
  • Jangan lupa beribadah dengan ikhlas kerana Allah swt.Tidak percuma anda merasa beratnya menghadapi mabuk dan membawa janin di dalam perut selama 9 bulan.Dengan niat tulus,pasti rasa sakit ketika melahirkan cahayamata tidak terasa.
  • Lebih baik berzikir atau membaca ayat-ayat Al-Quran daripada menjerit kesakitan.Menjerit atau menangis menggunakan banyak tenaga.
  • Berusaha menikmati rasa sakit.Percayalah,rasa sakit dapat dikurangkan sedikit demi sedikit.
  • Ingatlah bahawa anda sedang berjihad untuk melahirkan anak yang insyaallah akan menjadi pemimpin di masa hadapan.
Doa ketika kelahiran:





p/s Alhamdullilah,seramai 6 orang anak ini,saya ada juga amalkan tip2 diatas,walaupun tak semua.Dari pengalaman saya,semasa berada di labour room ,memang selalu terdengar orang terjerit sana,terjerit sini.Lebih baik simpan tenaga untuk saat meneran nanti.

Sumber:Mingguan Wanita September 2011.

No comments:

Post a Comment

Indahnya duniaku

Suka duka kehidupan,tempat yang jatuh lagi dikenang inikan pula memori terindah dan kenangan manis,semanis wajah anak-anak yang menyinari setiap detik kehidupanku....:)